به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال، به گزارش بازار، مدتی پیش یکی از رسانه ها، با اعلام این که مخابرات به بهانه تغییر سیم مسی به فیبر نوری، تلفن و اینترنت را قطع و درخواست ۳ میلیون تومان در ازای اتصال به فیبر نوری کرده است؛ درخواست پیگیری این موضوع را داشت. داود زارعیان، معاون […]

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال،

به گزارش بازار، مدتی پیش یکی از رسانه ها، با اعلام این که مخابرات به بهانه تغییر سیم مسی به فیبر نوری، تلفن و اینترنت را قطع و درخواست ۳ میلیون تومان در ازای اتصال به فیبر نوری کرده است؛ درخواست پیگیری این موضوع را داشت.

داود زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات با بیان این که چنین چیزی نادرست است، توضیح داد: فناوری فیبر نوری با توجه به ویژگی‌هایی که برای مشترکین اینترنت دارد از جمله سرعت بالا، رو به پیشرفت است. ما در برخی مناطق به صورت آزمایشگاهی این طرح را اجرا می‌کنیم تا برای مشترکینی که فیبر نوری دایر می‌شود٬ دیگر شبکه موازی به این معنا که در هر خانه هم فیبر و هم تلفن ثابت باشد، نداشته باشیم.

زارعیان ادامه داد: مشترکینی که تمایل دارند می‌توانند از این شبکه استفاده کنند و هزینه آن بستگی دارد خود مشتری به چه ترتیبی عمل کند. ساختمان‌هایی که جدید هستند و فیبرکشی شده‌اند٬ فقط هزینه مودم دارند، مثل adsl که اکثرا در خانه‌ها وجود دارد.

او عنوان کرد: اگر بخواهیم هزینه‌ای که به مشترک اضافه می‌شود را اعمال کنیم حدود ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است. تنها هزینه‌ای که ممکن است به برخی مشتریان اضافه شود، هزینه سیم کشی است. در شهرهای دیگر هزینه بیشتر از ۸۰۰ هزار تومان نداریم، بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است.

زارعیان اضافه کرد: این هزینه در تهران بین ۶۰۰ تا یک میلیون تومان است و در واقع هزینه سیم کشی جدید برای استفاده از خدمت جدید است.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران بیان کرد: اگر توصیه می‌کنیم به مشتریان که از فیبرنوری استفاده کنند به دلیل مزیت‌هایی است که فیبر نوری نسبت به شبکه مسی دارد. سرعتی که فیبر نوری در اختیار مشترکان می‌گذارد؛ در حالت عادی تا ۳۰۰ هزار مگ است؛ در حالتی که در شبکه‌های مسی نهایت سرعت، ۳۰ مگ است.

او ادامه داد: بحث دیگر، بحث پایداری شبکه است. شبکه فیبر نوری٬ شبکه پایداری است و به راحتی تحت تاثیر عوامل طبیعی قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: همچنین بحث پارازیت و قطعی در شبکه مسی زیاد است؛ اما در فیبر چنین مشکلی نیست. شبکه مسی در معرض سرقت و آسیب‌های این چنینی است، اما شبکه فیبر نوری خیر.

زارعیان گفت: بر اساس آماری که وزارت ارتباطات اعلام کرده است؛ در حال حاضر امکان واگذاری FTTH به ۵ میلیون مشترک وجود دارد.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران با بیان این که شرکت‌های مختلف کانال‌های ثبت نام متفاوتی دارند، گفت: شرکت مخابرات ایران در سایت tci.ir و شماره تلفن ۲۰۲۰ را جهت ثبت نام مشتریان گذاشته است.

او در پاسخ به این که از درخواست تا اقدام جهت پوشش فیبر نوری چقدر طول می‌کشد، بیان کرد: معمولا با توجه به مصوبه‌ای که خود سازمان تنظیم مقررات دارد حداکثر یک ماه برای این کار پیش بینی شده است.

زارعیان همچنین درباره درخواست جمع آوری که برخی مشتریان گفته بودند بدون اتصال به اینترنت مخابرات موفق به انجام آن نشده‌اند، توضیح داد: برای این کار لزومی به اتصال به اینترنت فقط مخابرات نیست. مشتریان نیاز نیست فقط از یک کانال اقدام کنند. یکی از راهکارها مراجعه به سایت است (tci.ir)، اما کانال تلفنی ۲۰۲۰ و کد دستوری ستاره ۲۰۲۰ مربع هم در دسترس است. اگر هیچ یک از این‌ها برای مشتریان امکان پذیر نبود؛ می‌توانند حضوری به یکی از مراکز مراجعه کنند.