اقتصاد دیجیتال (به انگلیسی: Digital economy ) به یک اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های محاسبات دیجیتال اشاره دارد. همچنین این مفهوم به عنوان «انجام دادن فعالیت‌های اقتصادی از طریق بازارهایی مبتنی بر اینترنت و شبکهٔ گستردهٔ جهانی» در نظر گرفته شده‌است.

اقتصاد دیجیتال  (Digital Economy) مفهومی نیست که یکباره خلق شده باشد، بلکه یک روند تکاملی آن را شکل داده است.

اقتصاد دیجیتال (Digital Economy) را می‌توان سیر تکامل یافته اقتصاد اطلاعات در دهه ۱۹۷۰، اقتصاد دانش‌بنیان در دهه ۱۹۸۰، اقتصاد نوین در دهه ۱۹۹۰ و اقتصاد شبکه و اینترنت در دهه اول۲۰۰۰  معرفی کنیم. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ریشه آن چیزی که امروز اقتصاد دیجیتال نامیده میشود را در اقتصاد دانش‌بنیان می‌‌داند.

این مجموعه، اقتصاد دانش‌بنیان را اقتصادی بر مبنای تولید، توزیع و کاربرد دانش تعریف می‌کند که در آن بر خلاف اقتصاد کلاسیک، مبنا بر کمیابی منابع نیست و در آن دانش بر خلاف سایر منابع کلاسیک که هنگام مصرف مستهلک می‌شوند، می‌تواند بارها و بارها مصرف شود و هر بار رشد بیشتری داشته باشد.

اقتصاد دیجیتال دارای سه لایه می‌باشد:

لایه هسته:

این لایه مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد که نقش زیرساختی برای اقتصاد دیجیتال دارد.

لایه دیجیتال‌زادها: این لایه اشاره به کارآفرینان فناوری و غول‌های دیجیتالی دارد که تولدشان در عصر دیجیتال رخ داده است و با منطق این عصر تشکیل شده و مشغول ارائه خدمات هستند. این شرکت‌ها عمدتا از جنس پلت‌فرمی و منطبق بر مفاهیم اقتصاد اشتراکی میباشد.

لایه سنتی‌های صنعت: این گروه شرکت‌هایی هستند که قبل از عصر دیجیتال نیز وجود داشتند و می‌خواهند به عنوان مهاجران دیجیتال از قابلیت‌های تحول دیجیتال در راستای ارتقا بهره‌وری و نوآوری بهره گیرند.

با جمع‌بندی آنچه بیان شد

می‌توان اقتصاد دیجیتال را اقتصادی معرفی کردکه ایجاد ارزش در آن مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال می‌باشد و ستون فقرات آن، ارتباطاتی به منظور ساخت اکوسیستمی بین مردم، سازمان‌ها و زیرساخت‌های فناورانه است.

و در پایان این که…

امروزه کسب و کارهای اینترنتی و مرتبط با حوزه دیجیتال توسعه پیدا کرده اند. در حال حاضر، مردم می توانند بخش قابل توجهی از نیازهای خود را به این روش برطرف کنند. به همین دلیل، شاهد گسترش و توسعه اقتصاد دیجیتال هستیم. اما اقتصاد دیجیتال چیست؟ در اقتصاد دیجیتال، خرید و فروش محصول و خدمت و همچنین پرداخت ها از طریق اینترنت انجام می شود.

در کنار پاسخ به این سوال، سعی کردیم شاخص ها و مراحل موفقیت یک اقتصاد دیجیتال را بررسی کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، به شناخت مناسبی از این موضوع برسید.

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد دیجیتال

مدیرمسئول و صاحب امتیاز: مجتبی سلگی

سردبیر: کیوان مجد

آدرس: تهران خیابان سیدخندان، بالاتر از چهارراه ابوذر غفاری، روبروی برج آسمان پلاک ۱۲۴

تلفن: ۰۹۳۶۸۶۱۶۸۱۶