به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال، به گزارش بازار، روح‌اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری در دیدار با رئیس دانشگاه تبریز اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های خاص آذربایجان شرقی و تبریز سهم زیاد بخش خصوصی در اقتصاد این منطقه است به‌طوریکه اگر در سایر شهرها ۸۰ درصد اقتصاد دولتی و […]

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال،

به گزارش بازار، روح‌اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری در دیدار با رئیس دانشگاه تبریز اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های خاص آذربایجان شرقی و تبریز سهم زیاد بخش خصوصی در اقتصاد این منطقه است به‌طوریکه اگر در سایر شهرها ۸۰ درصد اقتصاد دولتی و ۲۰ درصد خصوصی است، در آذربایجان شرقی ۸۰ درصد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی است.

استفاده از ابزار اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری قانون جهش دانش‌بنیان
وی ادامه داد: یکی از راه‌های جذب اعتبار برای هاب فناوری و نوآوری، استفاده از ابزار اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری قانون جهش دانش‌بنیان است و شما می‌توانید با استفاه از ظرفیت‌های صنعتی موجود در آذربایجان شرقی از این ابزار استفاده کنید. همانطور که در جلسه‌ اخیر شورای راهبری فناورانه با حضور رئیس جمهوری، دانشگاه صنعتی شریف موفق به اخذ مجوز اعتبار مالیاتی ۶۰۰ میلیارد تومانی یکی از گروه‌های سرمایه‌گذاری شد، شما نیز می‌توانید علاوه بر بحث مولدسازی، از این ابزار نیز استفاده کنید.

وی در ارتباط با ایجاد صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه‌های استان نیز گفت: باتوجه به ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در آذربایجان شرقی و ازطرفی چون سیاست‌ وزارت اقتصاد و اموردارایی، بانک مرکزی و صندوق نوآوری و شکوفایی جلوگیری از افزایش تعداد این صندوق‌ها در کشور است، احتمال ایجاد صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه‌های استان بسیار پایین است و شما می‌توانید در صندوق پژوهش و فناوری استان سهیم باشید.

هیچ محدودیتی برای استفاده شرکت‌های دانش بنیان از تسهیلات قانون جهش تولید دانش‌بنیان وجود ندارد
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری در خصوص استفاده‌ شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تبریز از تسهیلات قانون جهش تولید دانش‌بنیان اظهار کرد: شرکت‌های مستقر در پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز هیچ محدودیتی برای استفاده و برخورداری از تسهیلات قانون جهش تولید دانش‌بنیان ندارند و ما می‌توانیم با برگزاری یک کارگاه در دانشگاه تبریز، نحوه‌ی استفاده از این قانون را به شرکت‌های دانش‌بنیان شرح دهیم.

وی در خصوص تبدیل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز به آزمایشگاه ملی شمالغرب کشور نیز گفت: این امر بعد از بازدید رئیس شبکه‌ ملی آزمایشگاهی از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز و صدور مجوز، امکان پذیر است.

ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استان نیازمند سرمایه اولیه ۳۳۴ میلیارد تومانی است
دهقانی فیروزآبادی در ارتباط با تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آذربایجان شرقی نیز خاطرنشان کرد: صندوق CBC مختص سرمایه‌گذاری‌های کلان و بزرگ است و نیازمند سرمایه‌ی اولیه‌ی ۳۳۴ میلیارد تومانی می‌باشد که باید با مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعتی تشکیل شود. مزیت صندوق CBC این است که اگر سرمایه‌ی صندوق از ۳۳۴ میلیارد تومان بیشتر شود، اعضای صندوق می‌توانند از اعتبار مالیاتی قانون سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

وی همچنین در خصوص بهره‌برداری از کارخانه‌ نوآوری گفت: اگر براساس آئین‌نامه‌ بهره‌برداری کارخانه‌ی نوآوری، دانشگاه تبریز حائز شرایط مندرج درآئین‌نامه باشد، می‌تواند برای این کار اقدام کند که البته حتما باید بخش خصوصی نیز برای این موضوع حضور داشته باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ما در بحث ارتباط با کشورهای همسایه، برنامه‌ای تحت همین عنوان را داریم و شما می‌توانید از طریق مدیریت امور بین‌الملل دانشگاه با مجموعه آقای دکتر میرآبادی جلساتی برگزار کرده و کمک‌های لازم را جهت جذب محققان پسادکتری دریافت کنید.

وی یادآور شد: ما از طریق بنیاد ملی نخبگان یک برنامه‌ استانی را تدوین کرده‌ایم و اعتبارات خوبی نیز برای استان‌های عضو این برنامه خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنم جلسه‌ای را با دکتر زندی رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی برگزار و در خصوص جزئیات این برنامه صحبت کنید.