به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال، به گزارش بازار، دیفای، بخشی است که باعث شده تغییرات زیادی در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده ایجاد شود. سرمایه‌گذاران با ورود به پروژه‌ های دیفای علاوه بر هولد کردن وجوه خود، با قابلیت‌های دیگری هم آشنا می‌شوند. ازجمله این قابلیت‌ها می‌توان به آشنایی با توکن‌های وثیقه‌ای، مختصات جدید در بازار […]

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال،

به گزارش بازار، دیفای، بخشی است که باعث شده تغییرات زیادی در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده ایجاد شود. سرمایه‌گذاران با ورود به پروژه‌ های دیفای علاوه بر هولد کردن وجوه خود، با قابلیت‌های دیگری هم آشنا می‌شوند. ازجمله این قابلیت‌ها می‌توان به آشنایی با توکن‌های وثیقه‌ای، مختصات جدید در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده، ییلد فارمینگ و صرافی‌های غیرمتمرکز اشاره کرد. اهمیت این موضوع باعث می‌شود که تصمیم بگیریم در این مطلب در مورد بهترین پروژه‌های DeFi به‌خصوص پروژه رن اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهیم.

دیفای چیست؟

واژه دیفای از ترکیب انگلیسی Decentralized Finance گرفته شده که به معنای فایننس غیرمتمرکز است. این مفهوم، برای توصیف هرگونه خدمات مالی غیرمتمرکز، از ارز دیجیتال گرفته تا بلاکچین، به کار می‌رود و هدف اصلی آن، از بین بردن واسطه‌های مختلف در معاملات رمزارزها است. در حقیقت DeFi زیرمجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) محسوب می‌شود که به طور ویژه بر امور مالی مبتنی بر قراردادهای هوشمند تمرکز دارد.

آشنایی با دنیای دیفای

دیفای مخفف ترکیب انگلیسی Decentralized Finance بوده و در زبان فارسی به معنی فایننس غیرمتمرکز است. دنیای دیفای تمامی خدمات مالی غیرمتمرکز در زمینه ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود. هدف اصلی از دنیای دیفای در معاملات ارزی از بین بردن واسطه‌ها است. در این بخش از طریق قراردادهایی هوشمند، خدمات ارزی مختلفی همچون استقراض، وام، معامله دارایی و کسب سود را به وجود می‌آورند. با توجه به این مسئله، بسیاری از ماینرها و سرمایه‌گذاران در دنیای ارزهای دیجیتالی، دیفای را بانکداری سنتی می‌دانند. پروژه‌ های دیفای از ابزارهای مدیریت دارایی، زیرساخت‌های مالی و همچنین صرافی‌های غیرمتمرکز، پشتیبانی می‌کنند. علی‌رغم ریسکی بودن سرمایه‌گذاری و استفاده از پروژه‌های موجود در دیفای، بهتر است بدانید که دیفای در حال حاضر، زیرساخت‌هایی ایمن و همچنین اقتصاد توکنی بهتری دارد.

معرفی بهترین پروژه‌ های دیفای

در سال ۲۰۲۰ بررسی‌های دقیقی روی پروژه‌های DeFi انجام‌شده و طبق این بررسی‌ها، گزینه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، جزو بهترین‌ پروژه های دیفای قرار می‌گیرند.

پروژه Chinlink

در فضای کریپتو که تمامی برنامه‌های کاربردی نیازمند اوراکل هستند، چین لینک، رهبر اوراکل‌ها به شمار می‌رود. چین لینک پروژه‌ای است که از طریق قرادادهای هوشمند و همچنین اوراکل‌ها، مجموعه‌ای از داده‌های غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد. این پروژه از سال ۲۰۱۹ به بعد رشد تصاعدی داشته، بیش از ۳۰۰ قرارداد هوشمند و ۷۵ فید قیمتی را در دیفای ارائه کرده است. چین لینک، پروژه‌ای توسعه‌یافته به شمار می‌رود و با هدف کمک به طرح‌های ارزی مفید در اکوسیستم، فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهد. چین لینک با کسب اطمینان از عملکرد اوراکل‌ها و تسهیل پروژه‌های موجود، تأثیرات مثبتی روی دیفای می‌گذارد. اوراکل‌های چین لینک که توسط پروژه‌ های دیفای مورداستفاده قرار می‌گیرند، موارد زیر هستند:

ضمن اینکه چین لینک یک توکن بومی به نام لینک دارد، این توکن روی بسته اتریوم پایه‌گذاری شده است.

دیفای

پروژه Ren

یکی دیگر از بهترین پروژه‌های DeFi، پروژه رن نام دارد. رن هم از بهترین پروژه‌های موجود در دیفای به شمار می‌رود و یک پروتکل برای انجام معاملات غیرمتمرکز است. این پروتکل به کاربران فعال در کریپتو اجازه می‌دهد که توکن‌ها را بین بلاک‌چین‌های مختلف انتقال دهند. عملکرد پروژه رن مانند رپد توکن یا توکن‌های مصنوعی نیست. رن با کمک قراردادهای هوشمند، نقدینگی را بین بلاک‌چین‌ها و اکوسیستم‌های مختلف منتقل می‌کند. البته که مفهوم wBTC به renBTC شباهت‌هایی دارد؛ اما تفاوت‌های این دو مفهوم در نحوه نگهداری از بیت کوین است. wBTC بیت کوین را در دارک نود که شبکه‌ای غیرمتمرکز از نودها به شمار می‌رود، نگه‌داری می‌کند؛ این در حالی است که REN نگهداری از بیت کوین‌ها را توسط کدها انجام می‌دهد.

REN یک پروتکل معاملاتی غیرمتمرکز است که به کاربران کریپتو امکان انتقال هر توکنی را بین سایر بلاکچین‌ها می‌دهد. این راهکار تبادل بین زنجیره‌ای رن، مشابه توکن‌های مصنوعی یا رپد توکن (wrapped token) نیست، بلکه نقدینگی را با قراردادهای هوشمند از یک اکوسیستم به اکوسیستم دیگر منتقل می‌کند.

پروژه‌ Maker

از دیگر پروژه‌ های دیفای می‌توان به میکر اشاره کرد. هدف میکر در بلاک‌چین‌هایی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، ساخت محصولات مالی غیرمتمرکز است. دو بخش میکر یعنی سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز و همچنین پلتفرم نرم‌افزاری آن برای ثابت نگه‌داشتن نسبت ارزهای فیات و حفظ ویژگی‌های مختلف بیت‌کوین مانند مقاومت در برابر سانسورها، سعی دارند سیستمی به‌منظور انجام تراکنش‌های همتا به همتا و اعطای وام ایجاد کنند. یکی از جالب‌ترین نکات در مورد میکر، استفاده از مدل دوتوکنه استیبل کوین دای که به‌اختصار DAI نامیده می‌شود، است. این استیبل کوین نوسانات کمی داشته و با دلار آمریکا پیوندی نزدیک دارد.

پروژه‌ Avalanche

در میان پروژه‌ های دیفای، آوالانچ، پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند قابل تعامل به شمار می‌رود. از این پلتفرم به‌منظور راه‌اندازی اپلیکیشن‌های فایننس غیرمتمرکز استفاده می‌کنند؛ علاوه بر این، آوالانچ برای راه‌اندازی دارایی‌های مالی و خدمات دیگر هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آوالانچ از قابلیت‌های شاردینگ، توکن‌های NFT، ماشین مجازی اتریوم و برنامه‌نویسی در سطح شبکه پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان لابراتوار آوه می‌گویند، آوالانچ اولین شبکه قراردادهای هوشمند در دنیای ارزهای رمزنگاری است که تراکنش‌ها را به شکل استاندارد و در کمتر یک ثانیه تأیید می‌کنند. پلتفرم آوالانچ به‌منظور تأیید کاربران، تراکنش‌های فرعی و دارایی‌های غیرمتمرکز معامله، پروتکل‌های اجماع اثبات سهام را مورداستفاده قرار می‌دهد.

پروژه uniswap

در بین پروژه‌های DeFi آن پروژه‌ای که در دنیای صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتالی به‌عنوان رهبر شناخته‌شده است، پروژه uniswap است. ساخت این صرافی توسط هیدن آدامز روی بستر اتریوم در سال ۲۰۱۷ انجام شد. پروتکل uniswap، پروتکلی معاملاتی است که به‌عنوان یک بازار ساز خودکار، عملکردی درون زنجیره‌ای از خود نشان می‌دهد. این پروتکل برای تعیین قیمت ارزهای دیجیتالی، نسبت به ارزهای دیجیتال در استخر نقدینگی مورداستفاده قرار می‌دهد. یونی سواپ در دنیای ارزهای دیجیتالی، امکان معامله در دیفای را برای فعالان فراهم می‌کند. این پروتکل همچنین امکان تبدیل توکن‌های مختلف دیفای و تبدیل توکن‌های تأمین‌کنندگان نقدینگی را هم فراهم کرده است.

چرا پروژه رن را یکی از بهترین پروژه‌ های دیفای می‌دانند؟

همان‌طور که دریافتید پروژه رن از بهترین پروژه‌های موجود در دیفای به شمار می‌رود. عملکرد این پروتکل مبتنی بر ربات است؛ از همین رو کاربران می‌توانند درخواست‌های متعددی را در زمان‌های مختلف به آن ارسال کنند. همچنین از ماشین مجازی Ren برای تأمین نقدینگی در پروژه‌های DeFi استفاده می‌کنند. تأثیرگذاری Ren VM برای دارندگان بیت‌کوین بیشتر است. رن این امکان را برای دارندگان بیت‌کوین فراهم می‌کند که در پروتکل‌های اعطای وام، وجوه خود را ارائه کرده و سود بیشتری به‌دست آورند. با توجه به این ویژگی‌ها بدیهی است که رن یکی از برترین پروژه‌های DeFi به شمار آید.

آیا می‌توان پروژه رن را در بهترین‌های دیفای لیست کرد؟

نکته پایانی در مورد پروژه رن

در پایان بهتر است این نکته در مورد پروژه رن را به خاطر بسپارید که برای ارائه نودهای موجود در ارزهای دیجیتالی، کارمزد دریافت می‌شود. به عبارتی کاربرانی که می‌خواهند یک نود راه‌اندازی کنند، در ابتدا به ۱۰۰ هزار رن نیاز خواهند داشت. ضمناً تمامی پروژه‌های DeFi معرفی‌شده به‌عنوان بهترین‌ها در سال ۲۰۲۰ انتخاب‌شده‌اند؛ از همین رو برای انتخاب هرکدام از آن‌ها بهتر است پیش از هر چیز در رابطه با نحوه عملکردشان در حال حاضر اطلاعاتی جامع به‌دست آورید. داشتن اطلاعات و دانش روز می‌تواند به موفقیت شما در دنیای ارزهای دیجیتالی منجر شود.