به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال، به گزارش بازار، محققان حاضر در این مطالعه می‌گویند متا باید سالانه ۱/۹ میلیارد دلار به ناشران برای استفاده از محتوای آن‌ها پرداخت کند، در حالی که گوگل باید بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار در سال بپردازد. بر این اساس، ۶/۶ درصد از درآمد تبلیغات فیسبوک و ۱۷/۵ […]

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال،

به گزارش بازار، محققان حاضر در این مطالعه می‌گویند متا باید سالانه ۱/۹ میلیارد دلار به ناشران برای استفاده از محتوای آن‌ها پرداخت کند، در حالی که گوگل باید بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار در سال بپردازد.

بر این اساس، ۶/۶ درصد از درآمد تبلیغات فیسبوک و ۱۷/۵ درصد از درآمد تبلیغات موتورجستجوی گوگل باید به صورت سالانه به ناشران اخبار پرداخت شود.

این مطالعه در شرایطی انجام شده که شرکت‌های فناوری بزرگ در برابر تلاش‌های قانون‌گذاران آمریکا، کانادا و سایر کشورها برای تصویب قوانینی که آن‌ها را ملزم به تقسیم درآمد با ناشران می‌کند، مقاومت می‌کنند.

فشارها بر گوگل و متا از سال ۲۰۲۱ افزایش یافت، یعنی زمانی که استرالیا قانونی را تصویب کرد که شرکت‌های فناوری را ملزم به مذاکره در مورد معاملات محتوا با ناشران می‌کرد.

در اوایل سال جاری میلادی، قانونگذاران ایالت کالیفرنیای آمریکا به قانونی رای دادند که بر اساس آن پلتفرم‌های آنلاین باید هزینه استفاده از محتوا را به رسانه‌هایی که محتوای آن‌ها در سایت‌هایشان نمایش داده می‌شود، پرداخت کنند.

در ماه آگوست (مرداد – شهریور) متا در واکنش به قانونی مشابه، محتوای خبری را از پلتفرم‌های خود در کانادا حذف کرد.

این یافته‌ها بر اساس برآورد درآمد جستجویی است که هر پلتفرم صرفاً از محتوای مرتبط با اخبار دریافت می‌کند.

محققان توافق‌های اخیر بین رسانه‌های خبری و گوگل و متا را تجزیه و تحلیل و تعیین کردند که باید درآمد حاصل از تبلیغات به‌صورت ۵۰-۵۰ بین ناشران و پلتفرم‌های آنلاین تقسیم شود.