به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال، هادی بهرامی؛ بازار: در بازار های مالی و بخصوص دنیای کریپتو کارنسی برای خرید حتی بیت کوین هم نیاز به تحقیق و بررسی داریم تا بتوانیم با اطمینان بیشتری سرمایه گذاری و فعالیت مالی انجام دهیم. برای شناسایی پروژه های برتر و اکسچنج های معتبر و بخصوص مطابق با […]

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال،

هادی بهرامی؛ بازار: در بازار های مالی و بخصوص دنیای کریپتو کارنسی برای خرید حتی بیت کوین هم نیاز به تحقیق و بررسی داریم تا بتوانیم با اطمینان بیشتری سرمایه گذاری و فعالیت مالی انجام دهیم. برای شناسایی پروژه های برتر و اکسچنج های معتبر و بخصوص مطابق با شرایط کاربران ایرانی نیاز به ابزار ها و پارامتر هایی داریم تا بتوانیم امنیت، سطح خدمات، جریانات نقدینگی و انعطاف پذیری و پتانسیل رشد را در روند توسعه طی سالها فعالیت بررسی کنیم. سایت های رسمی خود صرافی ها، سازمان های امنیتی بازار، نظر تحلیلگران نهاد ها، منابع معتبر خبری و سایت های تحلیلی کاربردی میتوانند ما را در مسیر شناسایی صرافی های معتبر کمک کنند.

در این مقاله به آموزش برخی متریک های بررسی صرافی خارجی مناسب برای فعالیت پرداخته ایم که در فیلتر های بررسی باید از آنها استفاده کنیم.

امنیت صرافی
صرافی که انواع تست های امنیتی را گذرانده، تیک سازمان های سکیوریتی بازار را دریافت کرده، اعتبار و سابقه کاری تیم سازنده نیز به صورت کامل بررسی شده باشد صرافی ایمنی است. کیفیت و سرعت ارائه خدمات نیز باید بالا و گسترده باشد؛ تا کاربران بتوانند با کمترین مشکل و نگرانی، به معاملات و فعالیت های مالی خود برسند. به طور مثال صرافی که بخش اسپات، فیوچرز، کپی ترید، انواع ولت های نگهدارنده سرمایه و انواع سپرده گذاری های متنوع را دارد، با صرافی که فقط دارای بخش اسپات تعداد محدودی ارز میباشد قابل قیاس نیست. برخی صرافی ها از به روزترین سیستم‌ های امنیتی برای ورود به پلتفرم استفاده میکنند که ویژگی فوق العاده ای برای جلوگیری از هک و باگ های امنیتی میباشد.

صرافی که انواع تست های امنیتی را گذرانده، تیک سازمان های سکیوریتی بازار را دریافت کرده، اعتبار و سابقه کاری تیم سازنده نیز به صورت کامل بررسی شده باشد صرافی ایمنی است

پشتیبانی مشتریان
نقش کارشناسان پشتیبان در جذب مشتریان و اعتماد سازی برای صرافی بسیار حائز اهمیت است. زمانی که کاربران صرافی به مشکلی برخورده و انتظار رسیدگی کارشناسان به مشکل مورد نظر را دارند کارشناسان باید در سریع ترین زمان ممکن پاسخ داده و کاربر را از مشکل پیش آمده خلاص کنند. اکسچنج هایی که پشتیبانی قوی دارند معتمد کاربران هم می شوند و در نهایت این حس اعتماد و مسئولیت پذیری نسبت به صرافی می تواند جذب سرمایه بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. صرافی های بینگ ایکس، بای بیت و مکسی جزء بهترین های پشتیبانی هستند که علاوه بر جلب اعتماد کاربران، به رشد و ارتقای خود صرافی نیز کمک شایانی می کند.

مسائل مالی و جریان نقدینگی
حجم معاملات، نقدینگی قفل شده، حجم بازار و استخر نقدینگی های زنده از مهم ترین شاخصه های بررسی وضعیت مالی صرافی میباشد. هر چقدر حجم معاملات صرافی بیشتر باشد، نقدشوندگی در ارزها، گردش پول و میزان سرمایه در صرافی بیشتر خواهد بود. معمولا کاربران برای ورود به یک صرافی سعی میکنند تعداد ارز های قابل معامله، نقدینگی لانچ پول و استخرهای نقدینگی در معاملات و بخصوص سپرده گذاری های farm وام های ناشی از وثیقه گذاری ها را پیگیر باشند تا با خیال آسوده سرمایه خود را به پلتفرم مورد نظر بسپارند. اگر استخرهای نقدینگی و میزان سرمایه قفل شده که به شاخص tvl هم میگویند در صرافی به اندازه کافی باشد نشان دهنده این است که صرافی مشکلی بابت تسویه و پرداخت سود نخواهد داشت.

حجم معاملات، نقدینگی قفل شده، حجم بازار و استخر نقدینگی های زنده از مهم ترین شاخصه های بررسی وضعیت مالی صرافی میباشد. هر چقدر حجم معاملات صرافی بیشتر باشد، نقدشوندگی در ارزها، گردش پول و میزان سرمایه در صرافی بیشتر خواهد بود

کیفیت و میزان ارائه خدمات
باید به دنبال صرافی باشیم که بخش های مختلفی برای انجام فعالیت های مالی توسط کاربران دارد و همچنین کیفیت ارائه خدمات نیز بالا باشد تا رضایت مشتریان به حد اعلی برسد. یکی از علت های جذب نقدینگی روز افزون صرافی بینگ ایکس، داشتن بخش کپی ترید و پشتیبانی از اهرم بالا در بخش معاملات است که معمولا صرافی ها به این دو قابلیت توجهی نمی کنند و نمی دانند که کاربران چقدر به این خدمات علاقه دارند و ممکن است تزریق نقدینگی بسیار بیشتری هم داشته باشند. صرافی مکسی با داشتن اهرم بالا در بخش معاملات فیوچرز و قابلیت کپی ترید، رضایت و توجهات کاربران را در جهت افزایش رتبه میان رقبا جلب کرده است.

خدمات معاملاتی
پوشش انواع روش ها و آپشن های معامله گری و سرمایه گذاری از فاکتوری هایی است که می تواند برای کاربران جذاب باشد. قطعا صرافی هایی که بیشتر به این موارد مجهزاند، شانس بیشتری برای جذب کاربران دارند. روش های معامله گری مانند اسپات، فیوچرز، مارجین و آپشن هایی مانند تعیین حد سود و ضرر و مانور در سفارش گذاری نمونه هایی از این قبیل امکانات است. برای سپرده گذاری نیز میتوان خدماتی چون وام دهی، فارم و استیک را مثال زد. معمولا صرافی هایی که کشف قیمتی بالایی در سفارش گذاری اهرم دار دارند و به کارمزد و زیان معاملات می افزایند، موجب خشم و ناراحتی کاربران میشوند و باید صرافی را انتخاب کرد که کارمزد کمتر، حجم معاملات بالاتر، حد ضرر و سود، افزایش بالانس معامله، سیو سود و اهرم های بالاتری داشته باشد.

صرافی ها مانند پروژه های ارز دیجیتال باید در شبکه های اجتماعی فعال باشند و از طریق پیام رسان های تلگرام، دیسکورد و توییتر به سوالات کاربران پاسخ داده و در سریع ترین زمان ممکن، مشکلات پیش آمده را نیز اطلاع رسانی کنند

مسائل فنی صرافی
یک صرافی معتبر باید محیط کاربری خوبی داشته باشد که کاربران بتوانند به راحتی فعالیت های خود را انجام دهند. در بخش معاملات باید ابزار های تحلیل، سفارش گذاری و محاسبات باشد تا کاربران بدون کمترین استرسی به معامله پرداخته و سود بدست آمده با هیچ بهانه ای کسر نشود. قدرت اطلاع رسانی صرافی باید به قدری باشد که کاربران بدون تاخیر متوجه تغییرات و مشکلات سیستماتیک بشوند. به طور مثال ایمیل فعال، اعلان های داخل پلتفرم و در صورت امکان پیامک باید در دستور کار تیم فنی صرافی جهت آگاهی کاربران از تغییر ورژن، حذف و اضافه ارز به فهرست معاملات، امورت ثبت نام و احراز هویت و هر مورد مهم دیگر باشد.
هر صرافی معتبری برای خود کیف پول wallet مخصوصی دارد که بخش اعظم دارایی کاربران را در آن نگهداری می کند. معمولا کیف پول های گرم و فضای خود صرافی، شکار خوبی برای حملات هکری است که وجود ولت مخصوص صرافی میتواند به کاربران اطمینان خاطر بدهد که مشکلی پیش نخواهد آمد. صرافی ها مانند پروژه های ارز دیجیتال باید در شبکه های اجتماعی فعال باشند و از طریق پیام رسان های تلگرام، دیسکورد و توییتر به سوالات کاربران پاسخ داده و در سریع ترین زمان ممکن، مشکلات پیش آمده را نیز اطلاع رسانی کنند.