به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال، به گزارش بازار، دوربین مدار بسته که به اختصار cctv نامیده می‌شود، شامل حداقل یک دوربین است که داده‌ها را به یک مانیتور یا ضبط‌کننده ویدیو منتقل می‌کند. داده های ارسال شده می تواند ویدیویی و صوتی یا فقط تصویری باشد. دوربین مدار بسته هرگز نباید با یک دوربین […]

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال،

به گزارش بازار، دوربین مدار بسته که به اختصار cctv نامیده می‌شود، شامل حداقل یک دوربین است که داده‌ها را به یک مانیتور یا ضبط‌کننده ویدیو منتقل می‌کند. داده های ارسال شده می تواند ویدیویی و صوتی یا فقط تصویری باشد. دوربین مدار بسته هرگز نباید با یک دوربین معمولی اشتباه گرفته شود. چراکه این دوربین ها به صورت خودکار و ۲۴ ساعت اطلاعات را ذخیره می کنند. معمولا از سیستم های نظارتی در ساختمان ها، دروازه ها و سایر سازه ها صرفاً برای اهداف نظارتی استفاده می شوند. سیستم مدار بسته را می توان برای نظارت بر روندهای زنده مانند یک سوپرمارکت استفاده کرد یا برای مراجع بعدی مستند کرد.

دوربین مدار بسته را از کجا تهیه کنیم؟

شرکت های داخلی و خارجی بسیاری اقدام به تولید و توزیع انواع دوربین مدار بسته در ایران می کنند. با این وجود در میان آنها برند هایی همچون داهوا، ایمو، هایک ویزن و هایواچ شماره یک های ایران بوده و همیشه می درخشند. اما در هنگام خرید دوربین مدار بسته هم مانند هر کالای برقی دیگری نکته ی بسیار حائز اهمیت خدمات پس از فروش و ارائه گارانتی معتبر است. چراکه احتمال خرابی وسایل برقی همیشه بالا بوده و این گارانتی است که ضامن اصالت و کیفیت کالایی است که خریداری کرده اید. بر اساس بررسی های انجام شده بهترین و خوش نام تری گارانتی در ایران متعلق به شرکت نظارت گستر ایمن است که کالا های خود را با نام رستر سرویس گارانتی می کند. برای استعلام قیمت و مشاهده محصولات این شرکت بر روی این لینک کلیک کنید.

اجزای دوربین مدار بسته و نحوه عملکرد آنها

اجزای تشکیل دهنده ی دوربین مدار بسته عبارتند از:

  • دوربین های امنیتی (دوربین آنالوگ یا دیجیتال)
  • کابل ها (کابل های RJ۴۵ یا RJ۵۹)
  • دستگاه های ضبط ویدئو (DVR یا NVR)
  • واحد ذخیره سازی – معمولاً هارد دیسک
  • یک واحد نمایشگر (اختیاری، مانند مانیتور)

دوربین های آنالوگ و تحت شبکه چطور کار می کند؟

وظیفه ی خود دوربین مدار بسته، ضبط ویدئو در مبدا می باشد. ساز و کار آن نیز به این صورت است که، دیافراگم باز در جلوی دوربین، جریان نور را از طریق لنز دوربین می گیرد. جریان نور توسط یک تراشه دیجیتالی که در داخل دوربین تعبیه شده است گرفته می شود و به جریان پیوسته تصاویر تبدیل می شود. دوربین سیگنالی را که قرار است از طریق کابل یا بی سیم منتقل شود ضبط می کند. فاصله بین دوربین و جسم توسط مشخصات لنز دوربین تعیین می شود.

دیودهای ساطع نور مادون قرمز (IR LED) به عنوان دستگاه های سنجش در دوربین های مدار بسته استفاده می شوند. سنسور نور برای تشخیص سطح نور محیط استفاده می شود، یعنی روشنایی نور دریافتی را تشخیص می دهد و آن را به یک مقدار عددی تبدیل می کند که درصد روشنایی را نشان می دهد.

با توجه به فناوری دیجیتال به کار رفته در ضبط و پردازش داده ها، امکان دریافت تصاویر واضح، صدای واضح و تداخل سیگنال کمتر از دوربین های بی سیم وجود دارد. این نوع دوربین اغلب به عنوان “دوربین مدار بسته IP” شناخته می شود 

کابل دوربین مدار بسته چطور کار می کند؟

کابل ها فقط سیم هایی هستند که برای اتصال تجهیزات مختلف مانند دوربین مدار بسته، مانیتور، ضبط کننده، مودم و غیره در تنظیمات دوربین مداربسته استفاده می شوند. برای دوربین های مدار بسته، کابل های مورد استفاده یا کابل RJ۴۵ یا RJ۵۹ هستند. این کابل‌ها، اگر RJ۵۹، ممکن است شامل کانکتورهای BNC برای اتصال دوربین به خروجی ویدیو (مانند مانیتور)، کانکتورهای برق و غیره باشند. همانطور که برای کابل RJ۴۵، کابل‌های cat ۵e یا cat ۶ بیشتر در راه‌اندازی دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌شوند.

دستگاه های ضبط ویدیو چطور کار می کند؟

هنگامی که یک دوربین مداربسته سیگنال های ویدئویی را ارسال می کند که ممکن است در آینده مفید باشد، باید در جایی مستند شود. دو نوع اصلی ضبط وجود دارد که ضبط کننده دیجیتال و آنالوگ است. امروزه برای ضبط فیلم دوربین های مداربسته از دستگاه های ضبط ویدئوی دیجیتال (DVR) یا ضبط کننده ویدئوی شبکه (NVR) استفاده می شود.

دستگاه های ضبط ویدئویی DVR

ضبط کننده ویدیوی دیجیتال یا DVR، تصاویر ویدئویی ارسال شده را در دستگاه های مستقل یا یک سیستم پشتیبان ذخیره سازی خارجی ذخیره می کند. اصول اولیه کار ضبط کننده های آنالوگ و دستگاه های DVR ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند به جز اینکه ضبط کننده های ویدئویی دیجیتال داده ها را در قالب دیجیتال مستند می کنند. داده های ویدئویی فقط در DVR کدگذاری، ذخیره و پردازش می شوند. DVR را می توان به راحتی از طریق یک مرورگر وب، یا نرم افزار متمرکز دوربین مدار بسته یا یک برنامه تلفن همراه دسترسی داشت.

تعداد تصاویر ضبط شده بر روی یک دستگاه ضبط ویدئوی دیجیتال به عوامل زیر بستگی دارد:

  • تعداد فریم مورد نظر در هر ثانیه ثبت شود
  • تعداد کل دوربین های مداربسته متصل به دستگاه های DVR
  • تکنیک فشرده سازی تصویر ویدئویی استفاده شده است.
  • وضوح تصویر DVR، میزان بیت و غیره

دستگاه ضبط ویدئویی NVR

NVR مانند DVR کار می کند، تنها تفاوت در ورودی ها است. برخلاف DVR، NVR ورودی خود را به جای اتصال مستقیم به دستگاه فیلمبرداری از شبکه می گیرد. NVR همیشه با دوربین مدار بسته IP کار می کند. ویدئو روی NVR در دوربین IP کدگذاری و پردازش می شود و برای مشاهده از راه دور روی آن ذخیره می شود. علاوه بر این، برخی از عملکردهای اضافی مانند فشرده سازی یا برچسب گذاری با داده های متا را می توان در NVR انجام داد. سیستم‌های نظارتی با NVR می‌توانند سیمی یا بی‌سیم باشند (به هر حال، NVR بی‌سیم از نظر تئوری به خوبی کار می‌کند، اما در واقعیت، NVR بی‌سیم به دلیل مشکل پایداری سیگنال بی‌سیم، جریان اصلی نیست)، و همچنین می‌تواند به راحتی انجام شود. از طریق یک مرورگر وب، یا نرم افزار متمرکز دوربین مدار بسته یا یک برنامه تلفن همراه قابل دسترسی است.

هارد دیسک در دوربین مدار بسته چطور کار می کند

هارد دیسک یک دستگاه ذخیره‌سازی است که ویدیوهای گرفته شده توسط دوربین مدار بسته را ذخیره می‌کند تا بتوان بعداً از آن استفاده کرد. این هارد دیسک های دوربین مداربسته در داخل دستگاه های ضبط ویدئو نصب می شوند. برای مشاهده فیلم های ضبط شده روی هارد دیسک، می توانید مستقیماً DVR یا NVR را به مانیتور متصل کنید.

توجه داشته باشید که همیشه باید آن هارد دیسک هایی با درجه نظارت را انتخاب کنید که برای کارکرد ۷×۲۴ طراحی شده اند و در مقایسه با هارد دیسک های معمولی کامپیوتر بادوام تر هستند.

مانیتور چطور کار می کند؟

مانیتور، تصویر ویدئویی را از DVR یا NVR می گیرد و آن را روی صفحه نمایش می دهد. می توانید فیلم یا تصویری را که توسط دوربین مدار بسته گرفته شده است را روی صفحه مشاهده کنید. مانیتور می تواند یک صفحه نمایش تک رنگ یا یک صفحه نمایش رنگی باشد. امروزه، مانیتورهای LED رنگی با وضوح بالا (HD) معمولاً برای تماشای فیلم ها استفاده می شوند.

منبع: نظارت گستر ایمن