به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال، بازار، اقتصاد دیجیتال: انتشار خبر احتمال خرید بخشی از سهام کسب و کار اینترنتی دیجی کالا توسط همراه اول می تواند هم برای سهامداران و هم برای میلیون ها مشتری بالفعل و ده ها هزار فروشنده و تولید کننده همکار دیجی کالا خبری مسرت آمیز باشد. اقدامی که عملا […]

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال،

بازار، اقتصاد دیجیتال: انتشار خبر احتمال خرید بخشی از سهام کسب و کار اینترنتی دیجی کالا توسط همراه اول می تواند هم برای سهامداران و هم برای میلیون ها مشتری بالفعل و ده ها هزار فروشنده و تولید کننده همکار دیجی کالا خبری مسرت آمیز باشد. اقدامی که عملا خدمات رسانی در قالب این پلتفرم فروشگاهی را مطلوب تر خواهد کرد.

همراه اول پیشتر نیز با حضوری پر قدرت در قالب اپلیکیشن هایی چون آوانو نشان داده بود که با توجه به زیر ساخت های در اختیارش می تواند خدمات مطلوب و مورد توجه مشتریان فروشگاه های مجازی را ارائه دهد.

طی سال‌های اخیر اولین اپراتور تلفن همراه کشور با تصمیم راهبردی سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها دقیقا در همان مسیری گام نهاده است که بزرگترین اپراتورهای دنیا پیش‌تر گام نهاده‌ بودند؛ چرا که با رشد انفجاری اینترنت در دهه اخیر و تاثیر آن بر تغییر مدل کسب‌وکارها، یکی از بهترین راه‌هایی که اپراتورهای تلفن همراه برای حفظ ارزش و بیرون نیفتادن از گردونه‌ رقابت در پیش گرفته‌اند، استفاده از دانش و توانگری مالی خود برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها بوده است.

طی ساعات اخیر اخباری مبنی بر مذاکرات دیجی‌کالا با همراه اول برای واگذاری بخشی از سهام این کسب‌وکار اینترنتی به اولین اپراتور تلفن همراه کشور در فضای مجازی منتشر شده است که می تواند نوید بخش توسعه اقتصاد دیجیتال به عنوان یک ضرورت امروز جامعه به شمار آید.

به علاوه با سرمایه گذاری همراه اول امکان توسعه و تنوع بخشی با ضریب اطمینان و امنیت بیشتر نیز فراهم می شود که بدون شک نظر میلیون ها مشتری دیجی کالا را جلب خواهد کرد.

استقبال کارشناسان از ایده اولی ها

در همین باره کارشناسان این حوزه از این ایده استقبال کرده اند. سیدصادق حسینی، کارشناس اقتصادی و فعال رسانه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) «خرید دیجی کالا توسط همراه اول را بزرگترین معامله در تاریخ اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران تا به امروز» دانسته است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، نیز در این باره گفته است: همراه اول با تجربه چند دهه مدیریت و ارائه خدمات متنوع به مشترکان می‌تواند با حضور در دیجی کالا به عنوان سرمایه‌گذار، زمینه‌ساز توسعه بیشتر این کسب‌وکار و ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم شود.

دکتر علی حکیم جوادی، رئیس شورای مرکزی سازمان نصر کشور در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون احتمال واگذاری بخشی از سهام دیجی‌کالا به همراه اول، گفت: اگرچه انتشار این خبر در فضای مجازی فعلا در حد شایعه است، اما سرمایه‌گذاری اپراتورهای بزرگ دنیا در سایر کسب‌وکارها علی‌الخصوص کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها اقدامی معمول و رو به جلوست.

حکیم جوادی ادامه داده: همراه اول سرمایه‌گذار مطلوبی برای دیجی‌کالا به شمار می‌رود که با استفاده از زیرساخت اپراتوری می‌تواند در توسعه این کسب‌وکار اینترنتی اقدامات موثری انجام دهد، از طرف دیگر منافع توسعه این کسب‌وکار هم می‌تواند منافع مالی مطلوبی برای اپراتور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرده است: می‌توان گفت زمانی که کسب‌وکارهای استارتاپی بزرگتر می‌شوند، مدل مدیریت استارتاپی هم در این کسب‌وکارها متفاوت می‌شود و باید با نوع مدیریت توسعه‌یافته با آنها برخورد کرد، لذا همراه اول با تجربه چند دهه مدیریت و ارائه خدمات متنوع به مشترکان می‌تواند با حضور در دیجی کالا به عنوان سرمایه‌گذار، زمینه‌ساز توسعه بیشتر این کسب‌وکار و ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم شود.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، گفت: توسعه این تفکر به سایر حوزه‌ها می‌تواند زمینه ساز حضور سایر سرمایه‌گذارها در استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها برای توسعه بیشتر کسب‌وکارها باشد و در عین حال استارتاپ‌ها نیز به توسعه امیدوار باشند.

حکیم جوادی، تاکید کرد: سرمایه‌گذاری همراه اول در دیجی‌کالا می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اقتصاد دیجیتال و توسعه فضای کسب‌وکار در کشور باشد.

شایعه ای که تکذیب نشد

در این باره حمید محمدی هم‌بنیانگذار و رئیس هیات مدیره گروه دیجی‌کالا در اکانت شخصی خود در ایکس نوشته است: «ما در ماه‌های گذشته مذاکراتی را با تعدادی از سرمایه گذاران برای جذب سرمایه در دیجی کالا داشته ایم که یکی از شرکت ها حرکت اول (شرکت سرمایه گذاری همراه اول) بوده است. هیچ کدام از این مذاکرات به نتیجه قطعی نرسیده. مثل همیشه اخبار جذب سرمایه را به اطلاع عموم و همکاران مان خواهیم رساند.»

به گزارش بازار طی سال‌های اخیر و تغییر مدل کسب‌وکارها در دنیا، یکی از بهترین راه‌هایی که اپراتورهای تلفن همراه برای حفظ ارزش اپراتور و بیرون نیفتادن از گردونه‌ رقابت در پیش گرفته‌اند، استفاده از دانش و توانگری مالی خود برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هاست، لذا اصل ورود اپراتورها به بازار سرمایه‌گذاری جسورانه، می‌تواند یک تصمیم راهبردی باشد که اپراتورهای تلفن همراه در کشور ما نیز در مسیر همین مدل اپراتورهای بزرگ جهانی برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای موفق و استارتاپ‌های روبه‌رشد و رشدیافته اقدام کرده‌اند.

علاوه بر این پلتفرم دیجی کالا نیز می تواند با این سرمایه گذاری همچنان به پیشتازی خود ادامه داده و خدمات خود را به ده ها هزار شاغل و تولید کننده که بر این بستر به مشتریان خود خدمات ارائه می دهند، بیش از پیش و با کیفیت بهتر ارائه دهد.

نمونه خارجی سرمایه گذاری اپراتورها

گفتنی است سرمایه گذاری و حمایت از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا، در جهان امری متداول است. به عنوان نمونه اپراتور تلفنیکا «Telefonica» که مقر اصلی آن در اسپانیا قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای تلفن همراه در جهان محسوب می‌شود، ابتدا با هدف پرورش و توسعه فناوری‌های مورد نیاز خود اپراتور به حوزه سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها ورود کرد و بعد از آن از نقش استارت‌آپ‌ها در مسیر تجاری‌سازی فناوری و توسعه بازار بهره برد و نهایتا منافع این سرمایه‌گذاری مشترک در سبد اپراتور قرار گرفت.

تلفنیکا به شدت بر چگونگی توانمندسازی کارآفرینان، برای کار با واحدهای تجاری محلی و جهانی خود، تمرکز کرد. این شرکت، همچنین از طریق این کارآفرینان، یک تغییر ذهنی بزرگ، در فضای کاری خود پدید آورد؛ تا آنجا که این اپراتور توانست برای تحول‌آفرینی و درآمدزایی بیشتر، قادر به ریسک بیشتر و سرمایه‌گذاری بر استارت‌آپ‌های جدید شود.

تلفنیکا، با راه‌اندازی وایرا و ورود به حوزه سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، گام بلندی برداشت و در نهایت این اقدام به یک نتیجه و موفقیت بزرگ نیز بدل شد. این غول مخابراتی، با حمایت از استارت‌آپ‌ها و به عبارتی باز کردن آغوش خود به روی ایده‌های کارآفرینانه جدید، توانست از مدل کسب‌وکار استارتاپ‌ها بهره برد و با تمرکز و آینده نگری، در مسیر درآمدزایی همراه با روند رشد فناوری و تغییر مدل کسب‌وکارها استفاده کرد.