به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال، بازار؛ گروه استان ها: در حوزه نفت، گاز، کشاورزی، صنایع و… از ظرفیت های بالایی برخوردار می باشد که همین امر نیاز به راه‌اندازی شرکت های دانش بنیان در این استان را چند برابر کرده، با این حال تا کنون توجه چندانی به این حوزه نشده است. گروه استان […]

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال،

بازار؛ گروه استان ها: در حوزه نفت، گاز، کشاورزی، صنایع و… از ظرفیت های بالایی برخوردار می باشد که همین امر نیاز به راه‌اندازی شرکت های دانش بنیان در این استان را چند برابر کرده، با این حال تا کنون توجه چندانی به این حوزه نشده است.

گروه استان ها _اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصادی است که بر مبنای تولید، توزیع و کاربرد دانش پایه‌گذاری شده و سرمایه‌گذاری دانش‌محور در آن اهمیتی کلیدی دارد، به عبارتی دیگر شرکت های دانش بنیان ،موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت ، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان ( به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ) تشکیل می شود.

اهداف شرکت های دانش بنیان

از جمله اهداف راه اندازی شرکت های دانش بنیان در استان می توان به ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری سازی یافته های ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می کنند، اشاره کرد.

در این راستا استان ایلام نیز با توجه به ظرفیت های خوبی که در بخش های مختلف مثل کشاورزی و نفت و گاز دارد، پتانسیل بالایی در حوزه به کارگیری طرح های دانش بنیان و احداث شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف دارد که بی شک تاثیر بسزایی بر ایجاد اشتغال، درآمد زایی، توسعه و همچنین مشکلات موجود در استان برعهده دارد.

لازم به تاکید است علارغم اینکه شرکت های دانش بنیان ظرفیت بالایی در استان ایلام دارند متاسفانه تا کنون آنگونه که باید به این حوزه توجه نشده است که این امر نیز به تبع مشکلاتی را به دنبال داشته است.

عدم بکارگیری ظرفیت های استان ایلام در زمینه دانش بنیان

ابراهیم کاکی یکی از کارشناسان متخصص در حوزه دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دنیا در حال حرکت به سمت شرکت‌های دانش بنیان است که استان ایلام نیز در این زمینه از ظرفیت خوبی برخوردار است، اما با این وجود به دلایل متعدد توسعه چندانی نداشته است.

توسعه شرکت های دانش بنیان نیازمند حمایت| بسته های تشویقی تدوین شود

وی افزود: از علت های اصلی عدم توسعه واحدهای دانش‌بنیان در ایلام آن هم علی‌رغم داشتن دانش فنی کار، خلاقیت و ابتکار،می‌توان به نبود مشوق‌های ملموس مانند زمین رایگان، نرخ هزینه‌های آب و برق کمتر، کاهش سود تسهیلات، عدم حمایت مالی، نداشتن روحیه کار تیمی و عدم تشخیص نیازهای مهم استان اشاره کرد.

یک فعا ل حوزه دانش بنیان: تامین تسهیلات از محل منابع مختلف، تهیه بسته حمایتی برای شرکت‌های دانش بنیان صادرات گرا، پرداخت مشوق‌های صادراتی و تسهیلات با نرخ ترجیحی در راستای تامین نقدینگی از جمله اقدامات لازم جهت حمایت از طرح های دانش بنیان است

کاکی با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی استان ایلام ناشی از بی توجهی به کسب و کارهای دانش بنیان است، ادامه داد: بی توجهی به شرکت های دانش بنیان موجب افزایش هزینه ها و وارد شدن خسارات های فراوان به اقتصاد استان و کشور می شود.

پیامدهای غفلت از شرکت های دانش بنیان

مسعود فرجی یکی دیگر از فعالان حوزه دانش بنیان به خبرنگار بازار گفت: هر چقدر از شرکت های دانش بنیان غفلت کنیم هزینه های ما بیشتر خواهد شد و آسیب های فراوان و جبران ناپذیری در بخشهای مختلف خواهیم دید.

وی افزود: غفلت از حوزه های مهم تحقیق و پژوهش و بی توجهی به شرکت های دانش بنیان موجب شده آسیب های زیادی ببینیم و با فقر و نیازمندی و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی روبرو شویم که برداشت های بی رویه در حوزه آب و کشاورزی و فعالیت های غیر مجاز از آن جمله است.

فرجی ادامه داد: تامین تسهیلات از محل منابع مختلف، تهیه بسته حمایتی برای شرکت‌های دانش بنیان صادرات گرا، پرداخت مشوق‌های صادراتی و تسهیلات با نرخ ترجیحی در راستای تامین نقدینگی از جمله اقدامات لازم جهت حمایت از طرح های دانش بنیان است.

اهمیت اقتصاد متکی بر دانش بنیان

در این خصوص حسن بهرام نیا استاندار ایلام چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه ها اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان یکی از اولویت‌های اصلی در استان است و همه دستگاه های اجرایی علاوه بر ارایه برنامه های دانش بنیان خود باید مشاور دانش بنیان نیز داشته باشند.

رییس پارک علم و فناوری استان ایلام: ۲۶ شرکت دانش بنیان در استان ایلام فعال هستند که بیش از ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری به این شرکت ها پرداخت شده است

وی با اشاره به اینکه تعداد کمی شرکت های دانش بنیان در استان باید افزایش پیدا کند، افزود: شاخص هایی برای ارزیابی بخش دانش بنیان در دستگاه های اجرایی تدوین شده و مدیران در یک بازه زمانی موظف به ارائه گزارش در خصوص برنامه های خود در زمینه دانش بنیان هستند.

۲۶ شرکت فعال دانش بنیان در استان ایلام

محمدرضا ولیزاده رییس پارک علم و فناوری استان ایلام با بیان اینکه شرکت دانش بنیان یک سازمان تجاری است و از پژوهش‌های علمی و فناورانه برای توسعه و نوآوری استفاده می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این شرکت‌ها به منظور پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای مسائل موجود از ایده‌پردازی، تحقیق و توسعه فناوری، و بازاریابی و فروش محصولات نوآورانه استفاده می‌کنند.

وی افزود: ۲۶ شرکت دانش بنیان در استان ایلام فعال هستند که بیش از ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری به این شرکت ها پرداخت شده است.

ولیزاده تصریح کرد: حرکت های مثبتی در استان و دستگاه های اجرایی در بخش دانش بنیان شکل گرفته که برای ادامه و توسعه نیازمند حمایت تمام مدیران در دستگاه های اجرایی می باشد.

تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی بحث بسیار مهمی است که با توجه به نیاز استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.