به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال، به گزارش بازار، پژوهشگاه فضایی ایران در سال ۱۴۰۲ با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌های ثریا، مهدا و پارس۱ و عملکرد بی‌نقص آنها در مدار، گامی بلند در مسیر پیشرفت و اقتدار ملی برداشت. این دستاوردها که مایه مباهات و دلگرمی متخصصان این پژوهشگاه بود، بار دیگر جایگاه ایران را در […]

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال،

به گزارش بازار، پژوهشگاه فضایی ایران در سال ۱۴۰۲ با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌های ثریا، مهدا و پارس۱ و عملکرد بی‌نقص آنها در مدار، گامی بلند در مسیر پیشرفت و اقتدار ملی برداشت. این دستاوردها که مایه مباهات و دلگرمی متخصصان این پژوهشگاه بود، بار دیگر جایگاه ایران را در عرصه فضایی به رخ جهانیان کشید.

علاوه بر این، پژوهشگاه فضایی ایران در سالی که گذشت، شاهد تکمیل پروژه ماهواره‌ای ناهید۲ تا مرحله تجمیع نمونه پروازی، پیشرفت چشمگیر در پروژه بلوک انتقال مداری تا مرحله تجمیع نمونه پروازی، ارائه خدمات اینترنت به زائران اربعین حسینی(ع) توسط بالن مخابراتی، انعقاد قراردادهای مهمی از جمله قرارداد ماهواره پارس۲ و راد۱ با شرکت صاایران، عقد قرارداد پروژه کپسول زیستی با پژوهشگاه هواوفضای وزارت علوم، قرارداد ماهواره‌های پژوهش۱ و پژوهش۲ با بخش خصوصی، برگزاری مناقصه ماهواره پژوهش۴ و اعلام برنده آن، عقد قرارداد ساخت ماهواره‌های مکعبی با دانشگاه صنعتی شریف، طراحی مفهومی ماهواره‌های ناهید۳، پارس۳، سامان۲ و محموله ماهواره SAR سار ۲۰متری بود.

پیشرفت قابل توجه پروژه مرکز یکپارچه‌سازی ماهواره‌های یک‌تُنی و نیز عقد قرارداد تأمین محفظه خلأ در راستای توسعه مرکز AIT پژوهشگاه نیز از جمله اقدامات صورت‌گرفته و دستاوردهای بخش توسعه زیرساخت پژوهشگاه است.

از جمله دستاوردهای شیرین پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران می‌توان به دریافت جایزه ملی سازمان حامی پژوهش و فناوری توسط پژوهشگاه فضایی ایران، ارتقای رتبه پژوهشگاه در نظام رتبه‌بندی مراکز پژوهشی، کسب رتبه الف دو فصلنامه علوم، فناوری و کاربردهای فضایی، عقد قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌های برتر، عقد چندین قرارداد پروژه سرریز فناوری و شرکت فعال پژوهشگاه در نمایشگاه‌های گوناگون بین‌المللی به‌عنوان بستری برای انعکاس هرچه بیشتر دستاوردها اشاره کرد.

انعکاس گسترده دستاوردهای پژوهشگاه فضایی ایران در رسانه‌ها در سالی که گذشت حاکی از سالی پربار، سرشار از خبرهای خوب و فعالیت‌های بی‌نظیری است که اقتدار ملی و جایگاه بین‌المللی ایران را به رخ همه جهانیان کشید.