به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال، به گزارش بازار، گرفتن آزمایش خون و دادن نتیجه آن در منزل از جمله خدماتی است که لیما طب آن را ارائه و با استقبال زیاد مردم روبرو شده است. شما دیگر برای انجام انواع آزمایش ها نیازی به مراجعه حضوری در آزمایشگاه را نداشته و در منزل و […]

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال،

به گزارش بازار، گرفتن آزمایش خون و دادن نتیجه آن در منزل از جمله خدماتی است که لیما طب آن را ارائه و با استقبال زیاد مردم روبرو شده است. شما دیگر برای انجام انواع آزمایش ها نیازی به مراجعه حضوری در آزمایشگاه را نداشته و در منزل و یا محل کار خود به راحتی می توانید توسط تیم حرفه ای لیما طب این کار را انجام و جواب آزمایش خود را تحویل بگیرید. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با آزمایش خون در منزل و نتیجه دهی در منزل با ما همراه باشید.

آزمایش خون چیست؟

آزمایش خون یک نمونه گیری از خون است که از سیاهرگ، سرخرگ و یا مویرگ گرفته و برای تعیین وضعیت بیوشیمی و فیزیولوژیک و شناسایی انواع بیماری ها، مواد معدنی موجود در خون و… از فرد گرفته می شود. همچنین این آزمایش می تواند کمک به شناسایی دیابت، کلسترول خون و سایر بیماری ها کرده که می توانید هر چه سریع تر به درمان آن بپردازید. در آزمایش خون سیستم ایمنی بدن شما در برابر عفونت ها نیز نمایش داده می شود.

کاربرد آزمایش خون چیست؟

آزمایش خون کاربرد بسیاری دارد. در زیر به برخی از کاربرد های ان اشاره کرده ایم.

  •         تشخیص انواع بیماری های ژنتیکی
  •         آنالیز کلی بدن
  •         بررسی ابتلا به عفونت خاص
  •         بررسی عملکرد کبد و کلیه و دیگر ارگان های بدن

انواع آزمایش های خون کدامند؟

آزمایش خون انواع مختلفی داشته که چند مورد از آن ها در بین عموم بسیار رایج است. در زیر به برخی از پرکاربردترین آزمایش های خون پرداخته ایم.

آزمایش شمارش کامل خون

آزمایش شمارش کامل خون و یا آزمایش CBC از جمله آزمایش های رایج است که در آن ۱۰ جزء اصلی خون، گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها مورد بررسی قرار می گیرند. از جمله این ۱۰جزء می توان به بررسی کمبود های برخی از ویتامین ها از جمله ویتامین B۱۲  یا B۶، بررسی کمبود FE یا آهن خون، بررسی مشکلات لخته شدن خون، سرطان خون، عفونت و اختلالات سیستم ایمنی اشاره کرد.

آزمایش پانل متابولیک پایه

آزمایش پانل متابولیک پایه یا BMP هشت ترکیب موجود در خون را مورد بررسی قرار می دهد. برای انجام این آزمایش ها نیاز است که هشت ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید. این آزمایش می تواند انواع بیماری ها از جمله دیابت، مشکلات کلیوی و عدم تعادل هورمونی را نشان می دهد. هشت ترکیب موجود در خون را در زیر نام برده ایم.

  •         سدیم
  •         گلوکز
  •         کلسیم
  •         بی کربنات
  •         پتاسیم
  •         BUN یا نیتروژن اوره خون
  •         کراتنین
  •         کلرید

آزمایش پانل تیروئید

آزمایش پانل تیروئید یا تست عملکرد تیروئید به بررسی عملکرد و واکنش تیروئید شما نسبت به برخی از هورمون ها را مورد بررسی قرار می دهد. مانند تیروکسین با تری یدوتیرونین که نحوه رشد و متابولیسم را کنترل کرده و T۴ همراه با T۳ که دمای بدن و ضربان قلب را کنترل می کند.

آزمایش بیومارکر های قلبی

آنزیم های موجود در بدن برخی از فرآیند های شیمیایی از جمله لخته شدن خون و تجزیه غذا را بر عهده داشته و این آنزیم های پروتئینی برای بسیاری از عملکرد ها بسیار حیاتی بوده و سطح غیر طبیعی این آنزیم ها می تواند نشان دهنده شرایطی خاص باشد. این آزمایش ها عبارتند از:

  •         آنزیم کراتین کیناز یا CK که در مغز، قلب و ماهیچه یافت می شوند.
  •         آنزیم کراتین کیناز – MB در قلب یافت شده و در خون شما پس از حمله قلبی افزایش می یابند.
  •         آنزیم تروپونین نیز در قلب وجود دارد و می تواند با نشت به خون سبب آسیب های قلبی شود.

مزایای انجام آزمایش خون در منزل چیست؟

انجام آزمایش خون در منزل مزایای بسیاری همراه دارد که در زیر به برخی از آن ها پرداخته ایم.

صرفه جویی در زمان و وقت

ارائه خدمات با کیفیت بالا

آسان شدن رسیدگی به خدمات و امور آزمایشگاهی و پزشکی

افزایش پروتکل های بهداشتی

کدام آزمایش های خون در منزل گرفته می شوند؟

انواع آزمایشات خون در منزل برای شناسایی انواع بیماری ها و حتی اعتیاد قابل گرفتن بوده و با استفاده از خدمات آزمایشگاهی لیما طب می توانید آزمایش های نام برده شده در زیر را انجام دهید.

آزمایش خون شمارش گلبول های قرمز یا همان CBC

آزمایش قند خون یا همان FBC

آزمایش کراتین خون یا همان CR

آزمایش هموگلوبین خون یا همان HB

آزمایش بررسی درصد پلاکت های خون

آزمایش کلسترول خون یا همان Cholesterol

images_1713002523_661a581ba14c3.jpg

کدام نکات باید قبل از انجام آزمایش خون در منزل رعایت شوند؟

برای انجام انواع آزمایشات و خونگیری در منزل می توانید از تیم حرفه ای لیما طب که دارای افراد مجرب در این کار هستند کمک بگیرید. لیما طب علاوه بر ارائه خدمات در منزل پاسخ آزمایش شما را نیز به درب محل کار و یا درب منزل شما فرستاده و برای گرفتن جواب دیگر نیازی به مراجعه آزمایشگاه نیست. قبل از انجام آزمایش در منزل برای دستیابی به جواب درست بهتر است موارد گفته شده در زیر را رعایت کنید.

برای انجام آزمایش خون در منزل بهتر است به مدت ۹ الی ۱۲ ساعت قبل از آزمایش چربی خون از خوردن غذا پرهیز نمایید.

برخی از دارو های خاص مانند آنتی بیوتیک ها، دارو های هورمونی و دارو های ضد افسردگی را بهتر است قبل از آزمایش خون مصرف نکنید.

مصرف آب قبل از آزمایش خون مشکلی بوجود نمی آورد.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی آزمایش خون در منزل و جوابدهی آن پرداخته و انواع آزمایش خون که تیم حرفه ای لیما طب می توانند در منزل برای شما انجام دهند را نام بردیم. برای دستیابی به جوابی درست بهتر است موارد گفته شده در بالا را رعایت کرده و به نکات گفته شده توجه کنید.