به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال، به گزارش بازار، محمد آقامیری در پنل تخصصی اختتامیه دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده با موضوع «حکمرانی نوین رسانه‌ای؛ فناوری‌های نوین ارتباطی» اظهار داشت: فضای مجازی توانست واقعیت‌های ظلم به مردم غزه را به جهان نشان دهد، بر همین اساس طوفان الاقصی با فضای مجازی […]

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال،

به گزارش بازار، محمد آقامیری در پنل تخصصی اختتامیه دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده با موضوع «حکمرانی نوین رسانه‌ای؛ فناوری‌های نوین ارتباطی» اظهار داشت: فضای مجازی توانست واقعیت‌های ظلم به مردم غزه را به جهان نشان دهد، بر همین اساس طوفان الاقصی با فضای مجازی در مسیر جدیدی قرار گرفت.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی افزود: آنچه در جریان طوفان الاقصی رخ داد، پدیده جدیدی بود زیرا همه اتفاقات ظالمانه به گوش مردم دورترین نقاط و حتی شهروندان کشورهای همراه با صهیونیست رسید.

وی با تاکید بر اینکه دستاورد فضای مجازی در این موضوع، فعال شدن مردم در سراسر جهان بود، تصریح کرد: این موضوعی است که دلایل توفیق آن باید احصا و از این فرصت برای اشاعه فرهنگ و گفتمان اصیل اسلامی در سراسر جهان استفاده شود زیرا ظرفیت برای بهره برداری مناسب وجود دارد.

آقامیری با بیان اینکه جامعه به عنوان بستر رشد مردم و تعالی بشر نیازمند اجرایی شدن قوانین است، تاکید کرد: این مسئله نکته آغازی برای تمدن اسلامی است، از سوی دیگر اگر فضای مجازی کاربردی در نظر گرفته شود و به محیطی تبدیل شود که ابعاد مختلف جامعه در آن شکل گرفته، نقش پررنگ‌تری ایفا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی مزیت‌هایی را ایجاد می کند که در فضای سنتی وجود ندارد، تاکید کرد: یکی از این سودمندی‌ها «تعامل بین کشوری» است که حتی در سطح حاکمیت ها نیز به وجود آمده، این تسهیل و سادگی یک ظرفیت جدید محسوب می‌شود که چارچوب جدیدی نیاز دارد.

آقامیری با اشاره به تشکیل شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۰ برای بررسی و ترسیم اهداف کشور در این بخش، اظهار داشت: حکمرانی در فضای مجازی مهم است که بخشی از آن را رسانه بر عهده دارد اما باید چارچوب ها را متناسب سازی کنیم و به مدیریت مجازی دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز جدی در فضای مجازی بر ذائقه مصرف کننده است، خاطرنشان کرد: این توجه به مصرف کننده به عنوان مهمترین بخش در این فضا، موجب شخصی سازی مطالب می شود که پیش از این تنها برای افراد خاص تدارک داده می شد؛ این روند تاثیر گذاری را افزایش می دهد و یکی از مهمترین نقاط قوت محسوب می شود که اگر به درستی مدیریت نشود، آسیب به دنبال دارد.

همچنین در این نشست حجت‌الاسلام سعید رضا عاملی عضو شورای‌عالی فضای مجازی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک پدیده تمدنی با شاکله استعمار زدایی است، تاکید کرد: این تحول موجب تغییرات بزرگ در ایران، منطقه و سراسر جهان شد و تاثیر آن را در معادلات دنیا می توان مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: فضای مجازی بزرگ ترین عرصه حکمرانی جهان را به خود اختصاص داده است و اگر به ظرفیت های آن در جهان امروز توجه نشود از مسیر جهانی عقب خواهیم ماند؛ همچنین می توان با ایجاد الگوریتمی برای فضای مجازی، سلامت و سعادت جامعه اسلامی را ایجاد کرد.

همچنین فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه ای و تبلیغات صوت و تصویر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فضای مجازی ترکیبی از هوش انسانی و ذهنیت فنی است، گفت: گمنامی در این محیط غلبه دارد و همگرایی عنصر مهمی در آن محسوب می شود، این وضعیت به ایجاد یک جهان اجتماعی مجازی منجر شده که وابستگی به کاربر و تسلط بر جامعه را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی نیازمند نحوه ای از حکمرانی جدید با گفت و گو دارد، خاطرنشان کرد: در جامعه سنتی مردم، دولت و سرزمین مورد توجه است که در محیط مجازی زمین به شبکه، مردم به کاربران و دولت به شرکت تبدیل شده است که آخرین مورد چالش برانگیزترین آن محسوب می شود.