به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال، به گزارش بازار، مجید سلطانی صبح امروز (دوشنبه) درباره آخرین وضعیتی که شرکت مخابرات در ایجاد پوشش فیبر نوری دارد، افزود: شرکت مخابرات ایران قدمت زیادی در خدمت‌رسانی در حوزه ارتباطات در بخش ثابت، سیار و باند پهن دارد. سال ۹۴- ۹۵ شرکت مخابرات ایران توسعه فیبر نوری در […]

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد دیجیتال،

به گزارش بازار، مجید سلطانی صبح امروز (دوشنبه) درباره آخرین وضعیتی که شرکت مخابرات در ایجاد پوشش فیبر نوری دارد، افزود: شرکت مخابرات ایران قدمت زیادی در خدمت‌رسانی در حوزه ارتباطات در بخش ثابت، سیار و باند پهن دارد. سال ۹۴- ۹۵ شرکت مخابرات ایران توسعه فیبر نوری در لایه دسترسی را آغاز کرد اما پس از آن این توسعه دنبال نشد. در دولت سیزدهم و با پیگیری وزیر ارتباطات توسعه فیبرنوری دوباره قوت گرفت.

وی گفت: شرکت مخابرات ایران در ۲ بخش وظیفه توسعه فیبرنوری در لایه دسترسی را بر عهده دارد که این تکلیف از سوی وزارت ارتباطات به این مجموعه ابلاغ شده است.

این مقام مسوول ادامه‌داد: شرکت مخابرات بر اساس پروانه خود یک وظیفه ذاتی برای توسعه زیرساخت‌های فیبرنوری دارد که آن را در قالب پروژه توسعه جهادی شبکه فیبرنوری (نجما) دنبال می‌کند. این فعالیت از سال گذشته آغاز شده است.

وی اضافه‌کرد: علاوه بر آن تعهداتی از سوی وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات در اواخر سال ۱۴۰۰ به شرکت مخابرات ابلاغ شد که بر اساس آن ایجاد ۱.۵ میلیون پورت در دستور کار قرار گرفت. پس از آن موضوع پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی UNSP به میان آمد که بر اساس آن تعهدی برای ایجاد هفت میلیون پوشش نیز به تعهدات ما افزوده شد.

سلطانی با تاکید بر اینکه در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور وزیر ارتباطات از ۶ هزار پروژ مخابراتی در سطح کشور بهره‌برداری شد، تصریح‌کرد: توسعه فیبرنوری در همه استان‌ها به شدت ادامه دارد. در ۲ ماه گذشته از ۶ استان بازدید داشتم و همه استان‌ها به صورت شبانه‌روزی حضور توسعه فیبرنوری در لایه دسترسی را دنبال می‌کنند.

مدیرعامل شرکت مخابرات درباره عقب‌ماندگی که اینترنت ثابت در ۱۰ سال گذشته و پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم داشته و اینکه اقدامات برای بهبود این وضع اکنون به چه مرحله‌ای رسیده‌ است، افزود: موضوع توسعه فیبرنوری و پروانه‌هایی که وزارت ارتباطات ابداع کرده، برای جبران عقب‌ماندگی است.

وی بیان‌داشت: از آنجایی که مخابرات وسیع است و سازوکار مناسبی دارد، سعی داریم با سرعت بالاتری کار را پیش ببریم. اما باید پذیرفت که عقب‌ماندگی که حاصل ۱۰ تا ۱۲ سال را نمی‌توان در مدت ۲ سال حل کرد.

سلطانی درباره نصب تجهیزات جدیدی که شرکت مخابرات به تازگی وارد کشور کرده است نیز گفت: تجهیزات در حال واگذاری به استان‌ها است و زمانی که مرحله واگذاری آغاز می‌شود نصب تجهیزات حدود ۲ ماه زمان می‌برد و پس از آن می‌توان اثر نصب تجهیزات را در تجربه کاربری مشاهده کرد.

وی ادامه‌داد: اکنون اتصال فرمانداری‌های کشور به فیبرنوری ۱۰۰ درصدی شده و بخشداری‌ها به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

توسعه اینترنت نسل پنجم
سلطانی درباره توسعه اینترنت نسل پنجم گفت: یکی از تعهدات و برنامه‌هایی که ما در حوزه اینترنت سیار داریم، توسعه نسل پنجم اینترنت است. برنامه‌ و تجهیزاتی که در اختیار استان‌ها قرار گرفته همگی نصب و راه‌اندازی شده‌ است تا این فناوری نیز توسعه پیدا کند.